Jaarverslag SV Rokade seizoen 2023/2024

Het seizoen 2023-2024 is weer gespeeld. Na 33 speelrondes was Ruud Goossens de terechte kampioen en mocht hij zijn derde kampioenschap noteren. Het gehele seizoen bleef hij ongeslagen, een prestatie die slechts enkele spelers eerder haalden: in 2017 Erwin Swerink, in 2002 Ben Heinsbroek en in 1987 Jan Hahne.

Ook mocht Ruud zich samen met Jan Hahne “remise-koning” noemen. Het feit dat Jan tweede is geworden doet vermoeden dat “niet-verliezen” het belangrijkste is om hoog in de competitie te eindigen. We hopen niet dat deze conclusie zal leiden tot veel laffe remises in de nieuwe competitie.

Noemenswaardig is dat ons nieuwe lid Jos Hooman nog niet in de sporen van zijn vader kan treden, die was de eerste kampioen in 1957 en zou in het totaal 5 kampioenschappen behalen tot 1971. Jos scoorde slechts 1 remise over het hele seizoen. De rest van de partijen ging door gebrek aan wedstrijdritme verloren.

De Rokade-leden willen geen OSBO-wedstrijden meer spelen vanwege de lange reistijden. Ze zitten niet te wachten op een schaakpartij in Arnhem, Apeldoorn of Deventer. We hebben dit seizoen een uit- en thuiswedstrijd tegen Ruurlo gespeeld. Ondanks dat beide wedstrijden verloren werden, hebben we er veel plezier aan beleefd.

We willen dit graag gaan uitbreiden met wedstrijden tegen andere schaakverenigingen in de Achterhoek.

In dit verslag nemen we ook direct het verhaal van de penningmeester op. De beginstand van de clubkas was € 1.983,05. Tel hierbij de contributie-inkomsten van € 50,- p.p. en sponsor-inkomsten (Rabo en Sponsorkliks) op en trek de zaalhuur, bankkosten, OSBO-afdracht en consumpties (ontvangst Neede) van af en er blijft € 1.788,19 over. Dan zijn we dus € 200,- ingeteerd.

Het is dus uit financieel en sportief oogpunt wenselijk dat er nog liefst enkele nieuwe leden bijkomen. Zelfs als ze niet kunnen schaken zorgen ze er wel voor dat Jos zijn enthousiasme blijft behouden. Maar liever dat ze het niveau en misschien zelfs wel de leeftijd van Sander hebben. Het schaakniveau heeft een correlatie met de leeftijd mogen we wel constateren.

Misschien dat ons vaste team van Geert en Tim toch een keer een nieuw lid weet te scoren op het Over De Top Festival waar ze dit jaar ondersteund worden door Wim en Sander.

Ook hebben we voor het komende seizoen weer het contract verlengd voor de huidige bestuursleden, dus daar hoeven jullie je geen zorgen over te maken.

De behoefte voor het snelschaken zal gestructureerder worden ingevuld, waarbij Adje de wedstrijdleiding op zich neemt.

Er zal door Ruud een rapid-avond worden ingevuld volgens een knock-out systeem.

Tot slot wens ik jullie een fijn zomer-reces met weer dat er bij past en hoop jullie allemaal weer gezond en uitgerust te treffen op donderdag 29 augustus op de eerste competitieavond van het nieuwe seizoen.