Jaarverslag SV Rokade seizoen 2022/2023

Dit seizoen werd gestart met een snelschaakavond. Een gezellige en leuke manier van het begin van het seizoen nu er besloten is dat we geen bekerwedstrijden meer spelen. De eerste speelronde is lastig in te delen omdat niet alle enthousiaste clubleden te kennen geven of ze deze eerste avond aanwezig zijn.

Op onze eerste competitieavond op 15 september was er enige ongerustheid over Hans ter Horst die ruim de tijd nam voor zijn toiletbezoek. Verward kwam Hans terug en hij heeft zijn schaakpartij niet meer afgemaakt. Zijn tegenstander Jan, sportief als altijd, wilde de winst niet claimen en er werd besloten dat deze partij als remise de archieven in zou gaan. Later zou blijken dat dit de laatste schaakwedstrijd van Hans bij Rokade is geweest. Hans speelde zijn eerste wedstrijden in het seizoen 2000/2001 en is altijd een trouw lid geweest. De laatste jaren ging zijn leeftijd een rol spelen en kwam hij vaak in tijdsnood ondanks dat hij niet meer noteerde.

Op onze tweede competitieavond verscheen er een jonge man die de sfeer kwam proeven. Hij was ingedeeld tegen Geert en moest in hem zijn meerdere erkennen. Wij waren blij dat er weer fris bloed bij kwam en met hem de gemiddelde leeftijd van de clubleden sterk daalde. Wij hoopte dat zijn nederlaag hem niet zou ontmoedigen om de proefperiode voort te zetten.

Toen onze strenge competitieleider hem de derde speelronde tegen Andre had ingedeeld, werd er gevreesd voor Sander's enthousiasme. Gelukkig gaf Andre hem wat ruimte en mocht Sander zijn eerste overwinning noteren. Iedereen blij dat het nieuwe lid behouden bleef, maar wat bleek op de volgende speelavonden: als Sander kwam dan won hij. Ondanks zijn lage opkomstpercentage van 62% kon niemand zijn puntentotaal verbeteren. Een terechte kampioen!

Ik wil, namens heel Rokade, Adje Reinoudt bedanken voor de laatste jaren als competitieleider en beheerder van het club-archief. Helaas laten zijn ogen het niet meer toe om zijn flitsende spel te continueren. Adje is, met een kleine pauze door de ziekte van Lucy, sinds 1986 bijna alle clubavonden geweest. We zullen zijn kabaal zeker gaan missen.

Het aantal actieve clubleden neemt weer verder af en er komt een kritische grens in zicht. We spelen vaker tegen elkaar en zijn vaker oneven. Ik wil dan ook met klem vragen om toch te proberen om in je kennissenkring mensen enthoussiast te krijgen voor een proefperiode. Als ze maar eenmaal binnen zijn, dan blijven ze wel hangen.

Ook dit jaar zal Geert weer met Tim actief gaan schaken op het Over De Top Festival, maar helaas heeft dit vooralsnog geen effect op het ledenaantal van Rokade.

Misschien moeten we het clublied weer van stal halen?