Schaakvereniging Rokade Lichtenvoorde

opgericht 18 oktober 1956

Verslag van de simultaan van Job Geerdes

Na de jaarvergadering op 3 mei heeft Job de uitdaging aangenomen om een simultaan te spelen tegen maar liefst 15 leden van Rokade.

Job had zichzelf als doelstelling gegeven dat hij een score van 60% wilde halen.

Nadat de club was gaan zitten, gaf hij heel professioneel iedereen netjes een hand en deed zijn openingszet.

Hij ging voortvarend van start. Als eerste moest Jan Gottschal capituleren. Niet lang daarna volgde een overwinning tegen Dirk Kuiperij.

Fahed Mohabete hield het verrassend lang vol. Hij mocht blijkbaar wat later thuiskomen. Maar toch kon Job zijn derde overwinning tegen hem noteren.

Daarna volgde nog een overwinning tegen Theo Rensing. Een score van 4 uit 4 !

Han vd Laar bleek een te sterke tegenstander op deze wijze en ook Hans ter Horst won zijn partij. Met een stand van 4 uit 6 lag Job nog steeds op schema.

Adje Reijnoudt zeurde de hele tijd maar om remise. De laffe speelwijze van hem resulteerde na veel gedram dan ook in een remise. De stille Leo v Noord scoorde niet veel later ook een halfje tegen Job.

Met 5 uit 8 was Job nog steeds dik tevreden. Maar de sub-top van Rokade zat nog actief te schaken. Job ging tegen Geert Koster ten onder, maar onze nestor Gert Nijenhuis werd verslagen. Stand 6 uit 10, precies op de doelstelling.

De grote verrassing van de avond was Peter Rijntjes. Onze aanstaande kampioen, zo noemt hij zichzelf, werd door de kersverse kampioen van het bord geveegd en bracht de stand op 7 uit 11.

Toen ook nog Frank Roodzant zijn meerdere moest erkennen in Job stond er zelfs 8 uit 12 op het scorebord. Een hele knappe prestatie.

In een flitsende partij tegen Wim Orriens, werd met een beetje hulp van een secondant, een aanval afgeslagen en was een promoverend pionnetje genoeg om de op te geven. 8 uit 13.

Ook de partij tegen Andre Eisink moest Job opgeven. Als laatste speelde de angstgegner van hem. En ook hier was een kleine misrekening van Job noodlottig. Ruud Goossens wist een pionnetje naar de overkant te krijgen en Job ging uiteindelijk mat.

Eindscore van 8 uit 15 is weliswaar net onder de 60%, maar toch een knappe prestatie, zeker gezien het al voorbij middernacht was en de uitputting bij Job had toegeslagen.

Misschien is hier een mooie traditie geboren, we zullen zien wat er volgend jaar gebeurt. We zijn erg benieuwd wie de simultaangever zal zijn aangezien Job volgend jaar onvoldoende zal komen spelen om zijn titel te prolongeren.