Jaarverslag SV Rokade seizoen 2012-2013

Onbedoeld grappig…

Tijdens de vorige jaarvergadering is besloten dat de voorzitter vanaf dit jaar het jaarverslag moet schrijven en aan u voorlezen. Reden? De secretaris zou het al druk genoeg hebben en de voorzitter is er toch als zaalvulling. Als nederig voorzitter en trouw bestuurslid accepteer je dat dan maar van de vergadering… Van onze secretaris kreeg ik ook nog de boodschap mee dat ik wel een grappig stuk moet schrijven. Volgens eigen zeggen had hij de afgelopen jaren de lachers, u dus!, op zijn hand.

Het seizoen 2012-2013… Deze begon met grote leegte, onze oud-voorzitter Henk Duijverman heeft ons verlaten voor een obscuur clubje in de kop van Noord-Holland. Zoals wij tijdens het Jan Lanke toernooi hebben kunnen horen, niet half zo leuk als dat wij zijn met elkaar. Waarvan akte! Maar het seizoen begon zowel intern als extern ook met veel vertrouwen; een actieve interne competitie, externe teams die hoogtestages, trainingskampen, teambuilding en wat nog meer hebben ondergaan om te presteren en natuurlijk het onvolprezen personeel van ’t Zwaantje die zich de benen uit het lijf rent om ons tijdig de koffie, borrels en halve liters te brengen.

Wat betreft de interne competitie is wel duidelijk geworden dat het idee wat u vorig jaar had, de voorzitter die zaalvulling is en de secretaris die al het werk doet, niet op gaat. Onze secretaris heeft zo’n beetje alle wedstrijden gespeeld en scoort ook nog goed, wat weer resulteert in bijna een podiumplaats. De voorzitter, ik dus, heeft de helft van de wedstrijden af moeten zeggen en heeft zijn hoofd zo vol dat de top-20 net haalbaar is. Beiden hebben we niets met het kampioenschap te maken gehad, die kent een terechte winnaar in de vorm van Jan Hahné. Jan gaat ieder jaar voor een stage naar Oostenrijk, schaatsen zegt hij maar in deze tijd worden EPO en andere prestatie bevorderende middelen niet uitgesloten. Laten we er maar van uit gaan dat het kampioenschap van de Rokade niet gefixt is! De externe competitie hebben we het zo over maar dat was allemaal niet best, waar we vooraf het idee hadden dat beide teams mee zouden spelen om de prijzen werd het een kleurloos seizoen. Hierover later deze vergadering meer.

Nu even een serieus onderwerp. De hele wereld heeft haar mond vol over de crisis. Slaat die niet toe bij de Rokade dan? Toch wel! Overal wordt alles duurder en kennelijk ook in de schaakwereld. In de loop van het seizoen kregen wij het bericht dat de contributie die wij per lid aan de KNSB af moeten dragen met ingang van het komende seizoen met 11% stijgt… Om nog meer inkomsten te genereren heeft de KNSB in samenspraak met de regionale bonden bedacht dat het begrip grijze leden eigenlijk niet meer kan, grijze leden zijn leden die wel interne spelen maar geen externe. Ongeveer 1/3 van ons ledenaantal dus. Ook hierover later deze vergadering meer…

Stilstand is vooruitgang… wat is dit nu weer zult u denken?! Rond de eeuwwisseling had de KNSB ongeveer 25.000 leden, 10 jaar eerder waren het er zelfs meer dan 30.000. Op het moment is het ledenaantal van de KNSB gedaald tot ongeveer 22.500. Simpel gezegd is 25% van de leden weg en komt niet meer terug. De Rokade heeft al jaren een constant ledenaantal van ongeveer 30. In ons geval is stilstand dus vooruitgang! Landelijk zijn er dus 22.500 leden op 17 miljoen inwoners, dat wil zeggen 1 geregistreerde schaker per 600 inwoners. In de gemeente Oost-Gelre 30 leden op bijna 30.000 inwoners, dat wil zeggen 1 geregistreerde schaker per bijna 1.000 inwoners. Werk aan de winkel…! Ondanks dat wij langzaamaan groeien naar één van de grootste verenigingen in de regio, niet omdat wij groter worden maar de rest wordt kleiner, is het aantal leden lager dan het landelijk gemiddelde. Meer leden heeft zoveel meer voordelen; steviger basis, meer mogelijke bestuursleden, meer financiële armslag, etc.. We kunnen heel actief zijn op allerlei braderieën of andere externe uitingen maar het is een bekend gegeven dat dat niet veel zoden aan de dijk zet. Schaken bij de Rokade moet niet over het schaken gaan maar over het sociale aspect, de lol samen, een avondje uit, etc.. Dit is ook wel duidelijk gezien de enorme opkomst voor de interne competitie, veel meer dan bij heel veel andere verenigingen. Daarom wil ik mijzelf en jullie allemaal uitdagen… In Nederland kennen 2.500.000 mensen de regels van het schaakspel. Dat wil zeggen dat minder dan 1% lid is van een vereniging. Als je dit vertaald naar de gemeente Oost-Gelre wil dit zeggen dat er tussen 250 en 300 potentiële leden zijn. Allemaal kennen wij wel iemand die de regels kent, neem hem of haar eens mee en laten we samen proberen volgend seizoen allemaal minimaal een keer iemand meegenomen te hebben. Als wij bij de volgende jaarvergadering 10 leden meer hebben dan nu regel ik een borrelavondje, bij 20 leden meer regel ik een bbq! O ja…. Dit is niet grappig bedoeld .

Gert-Jan van Vliet, voorzitter.