Jaarverslag 2007-2008 S.V. Rokade

Qua gezelligheid en ledenaantal is S.V. Rokade een bloeiende vereniging. Maar er liggen een aantal bedreigingen op de loer. Het rookverbod en er is geen aanwas vanuit de jeugd te verwachten terwijl alle leden weer een jaartje ouder zijn geworden. Gelukkig wordt de vergrijzing tegen gegaan door de aanmelding van 3 nieuwe leden, zodat de gemiddelde leeftijd zeker niet oploopt, net als het schaakniveau? Hoge verwachtingen aan het begin van het seizoen zijn niet helemaal waar gemaakt. Weer geen kampioensteam van S.V. Rokade. In 1 week verdwenen alle aspiraties. Om nog even zout in de wonden te gooien wil ik memoreren aan de wedstrijd Aalten – Rokade 1 waar slechts 1 partij werd gewonnen door een invaller uit Rokade 2. Ook de mokerslag die de opa’s van Wisch in die zelfde week uitdeelde aan Rokade 2 kwam hard aan. De schuldige van deze dramatische week zat lekker in een harem ergens in het Midden Oosten, een stuurloze vereniging achterlatend. Rokade 3 heeft zich net niet kunnen handhaven in de derde klasse en dat is op zich jammer, maar De Kapitein speelt volgend jaar in het 2e team, zodat hij het zinkende schip met een gerust hart kon verlaten.

Het seizoen is interregionaal nog goed gemaakt door de harde kern van Rokade 2 die heel ver in de OSBO-cup is gekomen. WDC1 was een van de slachtoffers. Maar De Toren was net een maatje te groot ondanks de tactische opstelling die uitgedacht was.

De interne competitie was dit jaar weer erg spannend. Hoewel het slot uiteindelijk niet verrassend was, Jan wint voor de 16e keer als ik het goed heb. Hierbij wil ik ook Cas bedanken voor zijn organiserende inzet waarmee hij de puzzel elk week weer wist op te lossen. De strijd om ’t Zwaantje-bokaal liep wat vertraging op, maar uiteindelijk zaten er toch 2 spelers in de finale. Voor allebei hun eerste finale. Helaas voor mij ging Ben er na het noodzakelijke vluggeren met de beker vandoor. 2 seconden had hij nog op de klok toen hij mat gaf.

Het Janke Lanketoernooi 2008 was weer goed bezet. Helaas geen winnaar uit de eigen gelederen, maar over het algemeen goede prestaties! Ook de penningmeester was weer tevreden. Iedereen bedankt voor zijn inzet. Ook na afloop werd er traditioneel een simultaan gespeeld waarbij ruimschoots het aantal deelnmers van vorig jaar werd doorbroken. Menno had veel praatjes en voelde zich helemaal in zijn element. Misschien een leuk idee om eens tegen de complete vereniging te spelen?

Er waren dit seizoen ook nog enkele persoonlijke dieptepunten die ik even wil aanhalen. Marnon heeft het grootste deel van het seizoen moeten missen vanwege zijn motorongeluk. Gelukkig is hij weer aanwezig. Er zijn daarnaast nog enkele leden die weer met hun neus op de feiten gedrukt zijn door problemen met de gezondheid van zichzelf of gezinsleden. Veel sterkte toegewenst!

Naast terugkijken moeten we natuurlijk vooruit kijken. Doelstellingen durf ik hier niet meer neer te leggen. Laten we volgend seizoen gewoon lekker en met veel plezier spelen. Zonder druk, lekker vrijuit spelen en dan gewoon kampioen worden.

O ja, nu dit verslag bijna teneinde is, schiet mij nog iets te binnen dat nog niet genoemd is en toch aan het vocabulaire van alle Rokadeleden is toegevoegd. Misschien dat enkele leden met zweet op de kop zitten te wachten op enige denigrerende opmerkingen over dit pijnlijke onderwerp en opgelucht adem halen dat het niet genoemd is. Nou nee dus! 2007-2008 was het seizoen dat in een woord kan worden samengevat: ‘Halma’.

Rest mij iedereen een prettige vakantie te wensen, misschien tot zomerschaak maar zeker tot eind augustus!