Jaarverslag 2005-2006 S.V. Rokade

Zoals gebruikelijk bij SV Rokade maakt de Secretaris het jaarverslag. In deze traditie volgt hier mijn eerste jaarverslag betreffende het seizoen 2005-2006.

Allereerst wil ik beginnen met het feit dat ik het een eer gevonden heb om het afgelopen seizoen alle communicatie tussen onze vereniging en de Bond te hebben mogen verzorgen. Een zware combinatie met mijn werk als teamleider van het 2e, waarvan Luuk tegen iedere tegenstander vertelde dat ik slechts op proef was.

Het dieptepunt van het afgelopen jaar was natuurlijk het onverwachte overlijden van Herman, een lid van het eerste uur met een enorme inzet voor de vereniging.

Het hoogtepunt van het afgelopen jaar was het bezoek van Wiep Terpsta van de Bond aan onze vereniging. En zoals hij duidelijk aangaf, is het probleem van vele schaakverenigingen de aanwas en het behoud van de jeugd. Ook onze vereniging is er niet in geslaagd om de doorstroom vanuit de jeugd succesvol door te zetten. Om in schaaktermen te blijven, het waren lopers. Toch wil ik het enthousiasme van onze jeugdbegeleiders aanhalen en hun bedanken voor de enorme inzet. Het is hun tenslotte weer gelukt (mede door de schaakmiddagen in de bibliotheek?) om een groep bij elkaar te krijgen. En dat de jeugd de toekomst heeft, wordt bewezen door onze jongste deelnemers van de interne competitie. Arent gefeliciteerd met je eerste kampioenschap en Job gefeliciteerd met de beker.

Dat de gezelligheid bij Rokade voorop staat moeten we zo zien te houden. Het pilsje, maar ook het sigaretje of de dikke sigaar, ook in het komende seizoen zetten we ons kenmerk door. Tijdens OSBO-wedstrijden verrassen we hiermee onze tegenstanders steeds weer. Daarnaast natuurlijk de truck met 1¾ uur bedenktijd en de winst kan al bijna niet meer ontgaan (zeker als de tegenstander zijn klok vergeet in te drukken). Zowel het eerste als tweede team hebben goede resultaten laten zien in de derde klasse, maar net onvoldoende voor het kampioenschap. Ik wil dan ook voor volgend seizoen promotie naar de tweede klasse als doelstelling neerleggen. Een serieuze poging tot het winnen van de OSBO-cup lijkt mij nog te vroeg, maar dat onze vereniging qua sterkte gegroeid is wordt aangetoond door het derde team dat redelijk heeft kunnen meedraaien in de 4e klasse. Hierbij weliswaar gebruikmakend van afleidingsmanoeuvres zoals Hans ter Horst tegen Groenlo; zwaargehavend verliet hij vroegtijdig het toneel.

Het afgelopen seizoen is ook het internet binnengedrongen bij SV Rokade. De website is sterk verbeterd (met dank aan Marnon) en gelinkt vanuit de OSBO. Ook het e-mail verkeer heeft een vlucht genomen en ik heb zelfs vernomen dat er ook af en toe beelden van vrouwelijk potentiële aspirant leden verzonden worden. Ik hoop niet dat dit de reden was waardoor er dit jaar geen vrouwelijke deelnemers op het Jan Lanke toernooi waren. Het voordeel was echter dat je als man niet kon verliezen van een dame. Dat zoiets heel pijnlijk is, daar weet Marinus alles van.

Ik wil besluiten met een blik vooruit. Ons lustrumjaar komt eraan, 21 oktober is de feestdag. Gekleed in zwart-wit en de klok laten we thuis, ’t Zwaantje vult het bord en de beker.

Rest mij iedereen een goede vakantie te wensen en misschien tot ziens tijdens het midzomer schaakavondje bij Markant, anders tot eind augustus bij het begin van de nieuwe competitie.