Gerhardus wint eerste Jac Brouwer Toernooi (27e Open Achterhoeks Kampioenschap)

Met een score van 6 punten uit 7 wedstrijden heeft Robbie Gerhardus het eerste Jac Brouwer toernooi op zijn naam geschreven. Rokadenaar Gerhardus had tegen clubgenoot Job Geerdes genoeg aan een remise in de laatste ronde, vanwege de winst van Rokadenaar Arent Luimes op Arnhemmer Ruud Wille, om het toernooi als eerste te eindigen.

Het eerste Jac Brouwer toernooi, voorheen Jan Lanke toernooi, startte met een deelnemersveld van 39 schakers. Spelers uit verschillende regio’s van het land kwamen op het jaarlijkse gezellige toernooi af, namelijk uit bijvoorbeeld Doetinchem, Arnhem, Oosterbeek, Coevorden en Gronau (D).

De dag startte met een speech van de voorzitter van Schaakvereniging Rokade, en treffend zei hij dat het Jac Brouwer toernooi niet ter nagedachtenis is aan, maar ter ere van Jac Brouwer. Ere-lid Jac Brouwer (89) speelde namelijk ’s ochtends zelf ook mee. Hierbij werd hij op deze dag vergezeld door zoon Henk Brouwer, en twee kleinzoons, Rogier en Stijn Slot, die ook meespeelden.

Na de gezellige lunch, begonnen de sterkere schakers zich na 4 ronden te meldden op de bovenste plaatsen van het klassement. Dit waren onder andere Rokade-spelers Han Schuurmans, Gert-Jan v. Vliet, Job Geerdes, Robbie Gerhardus, Arent Luimes en Stephan Broertjes. Andere kapers op de kust waren Ruud Wille uit Arnhem, Niklas Wiedenhoeft uit Gronau, en Osama Abou Ras uit Terborg.

Het beloofde nog een spannende middag te worden, waarbij velen van de bovenstaande namen nog tegen elkaar moesten schaken.

Bij het ingaan van de laatste ronde moest Job Geerdes met zwart winnen van Robbie Gerhardus om nog een kans te maken om het toernooi te winnen. Tegelijkertijd speelden Ruud Wille en Arent Luimes tegen elkaar, waarbij, bij winst, beiden nog een kleine kans hadden.

Luimes versloeg Wille, maar vanwege het gelijkspel tussen Geerdes en Gerhardus kwam Gerhardus met een half puntje voorsprong op Luimes en Geerdes als nummer één in het klassement bovendrijven.

Verder in het klassement waren er nog mooie resultaten voor Rokade-spelers Tim Witteveen (7e) die het stokje van Jac Brouwer overnam in de middag, Geert Koster (10e), en Leo van Noord (11e). De 12-jarige Saša Albers, de enige jeugdspeler op het toernooi, eindige het toernooi met een knappe 50% score.

Traditioneel sloot de voorzitter van Rokade rond 17.00 uur de dag af, en zoals gebruikelijk, ging iedereen met een prijs naar huis.